Chans att få en tovad figur!

Foto: Rosi Hageberg. Tovad figur, Sleepyhead. Konstnär: Rosi Hageberg.
 
Tack alla ni som skänkt pengar till Stockholms Stadsmission! Insamlingen har pågått i ett dygn och vi har hittills samlat ihop 1950 kr. Tack! 

Mitt mål är att samla in 5000 kronor och idag ska jag locka er med något, som förhoppningsvis får fler att skänka pengar. Jag har tovat en liten figur i ull som jag kallar Sleepyhead, som ni kan se på bilden här ovan. Ni får avgöra själva vad det är för ett djur. Figuren är värd 80 kronor och ni som ger minst 50 kronor till Stockholms Stadsmission, har chans att få den lilla sovande krabaten. 
 
Detta är inget lotteri, för till det måste man ha tillstånd. Gör istället så här: 

1. Skänk minst 50 kr (gärna mer) till Stockholms Stadsmission.
Länk finns här: Rosis värdegrundsinsamling
2. Gilla det här blogginlägget, för då kan fler se insamlingen och vi når vårt mål snabbare. 
3. Skriv en motivering till varför du vill ha Sleepyhead. Du kan skriva motiveringen här på bloggen, eller på Facebook om du har hittat hit den vägen. 

Ni som redan har skänkt pengar, ni får givetvis gärna vara med också. Gör punkt 2 och 3, så är ni med. 

På söndag klockan 21.00 bestämmer jag enväldigt vem som ska få Sleepyhead. Jag skickar sedan figuren på posten. 

Tusen tack än en gång för ert engagemang! 

Rosi

 
Kent Lindén
2017-06-16 @ 09:05:46

Hörde om din Blogg genom en vän och att du öppet lämnat din kristna tro. Blev intresserad och har frågor.

Skulle vara intressant att höra vad du anser om det mest centrala inom kristen tro när du nu öppet lämnat denna tro?

Det mest centrala är ju försoningen mellan Gud och människa, mellan människa och människa och försoning med oss själva genom Jesus Kristus.

Att Jesus Kristus blev ett offer för våra synder för att vi genom tron på detta och på honom blir skuldfria och rena. Det var ju precis detta Abrahams offer av Isak var en bild på. Detta som du också kritiserar öppet. I gamla testamentet gick Gud kraftigt tillrätta med folk som gjorde helt fruktansvärda gärningar och t.o.m. offrade sina barn åt avgudar och utövade förtryck av änkor och föräldralösa. Tycker du detta var ett felaktigt handlande av Gud?

Tror du nu inte längre på detta alls och anser du detta vara lögn och bullshit? Detta undrar jag i all ödmjukhet?

Svar: Hej!

Förlåt, jag har ju helt glömt att svara dig, det var inte meningen!

Jesus blev offer för våra synder. Ja, här ser jag ett fundamentalt problem. Gud skapar ett paradis åt Adam och Eva och förbjuder dem att äta från Kunskapens träd. Han kunde ju också valt att inte skapa det trädet. Adam och Eva straffas. Genom hela GT syndar folk och gud straffar gång på gång. Gud ger regler som människorna inte kan hålla. Och gud straffar. Så till slut måste gud själv komma till jorden och ta på sig alla synder. Han straffar sin egen son. Och efter det borde ju allt vara frid och fröjd? Men nej, människor fortsätter att synda och gud straffar genom att vi inte får tillgång till paradiset.

Hela GT vimlar av exempel där fruktansvärda dåd utförs för att gud har sagt det. I NT dör folk också pga att de inte har levt rättfärdigt. Och kristna försöker hela tiden att tolka Bibeln så att det passar in på en kärleksfull gud, till slut slår man knut på sig själv.

Jag kom fram till att antingen är gud en sadist eller så finns han inte. Och jag ser inte längre några bevis på att han finns, alltså valde jag det senare alternativet.

Tack för din fråga!

Mvh
Rosmari
Rosi




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Berätta om detta

Lektör, skrivcoach, korrekturläsare, skrivvägledare, cirkelledare, föreläsare, svensklärare och verksamhetsutvecklare.

RSS 2.0