Adventskalender: 16 december

 
Torsdag i november. En novell i 24 delar, av Rosi Hageberg 2022. 
 

Lägenhet 4B

Klockan 16.13

Det ringer på dörren. Annika sveper ett badlakan runt sin blöta kropp och öppnar. Utanför står en dammsugarförsäljare.

- Hej! Jag kommer från Elektrolux och jag skulle vilja visa den här fantastiska dammsugaren för er. Den suger hundra gånger bättre än vanliga dammsugare. 

- Nej, tack, svarar Annika.

- Det är inget köptvång, envisas dammsugarförsäljaren. Jag kan visa på en av era mattor så lovar jag att gå sedan, om du inte är intresserad. 

Annika tänker för sig själv, att det kanske inte vore fel att låta honom få dammsuga hos henne, så slipper hon göra det. Efter några sekunders tvekan släpper hon in honom. 

Försäljaren sätter igång och dammsuger Annikas lurviga matta i vardagsrummet. Han pladdrar på om hur bra dammsugaren är och att dess egenskaper är framtagna från något vetenskapligt labb. Annika börjar ångra att hon släppte in honom, men tröstar sig med att det inte är något köptvång. 

När han är klar, säger Annika att hon inte är intresserad och tror därmed att dammsugarmannen ska gå. Men det gör han inte. Naturligtvis gör han inte det. Han fortsätter att prata om dammsugarens förträfflighet och att det just nu är kampanjpris på den. Annika anstränger sig för att vara bestämd och säger att hon inte vill ha dammsugaren. När han inte godkänner hennes nej, säger hon att hon inte har råd, även om det är kampanj på den.

- Å, det är inga problem. Du kan betala på avbetalning. Du kan betala så lågt som 950 kronor i månaden. 

- Fast jag har redan skulder och jag har bestämt mig för att få ordning på min ekonomi, så jag kan inte. 

- Ok, då gör vi upp en längre avbetalningsplan på fler månader istället, så behöver du bara betala 499 kronor i månaden.

- Fast jag vill inte få fler skulder än jag redan har, vädjar Annika.

- Du behöver inte bekymra dig, det är helt räntefritt den första månaden och du kommer inte att ångra att du köpte den här fantastiska dammsugaren. Det är en investering och det tycker jag att du är väl värd. 

Annika känner tårarna bränna bakom ögonlocken. Hon vet inte hur hon ska få ut mannen ur hennes lägenhet. Till slut bestämmer hon sig för att skriva på kontraktet i alla fall, för det verkar vara enda sättet att bli av med honom. 

Så Annika skriver på kontraktet med en lång avbetalningsplan, skuld läggs på skuld. Dörren stängs efter dammsugarmannen och hon står kvar där med tom blick och en ny, dyr Elektrolux vid sina fötter.  

 

 

 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Berätta om detta

Lektör, skrivcoach, korrekturläsare, skrivvägledare, cirkelledare, föreläsare, svensklärare och verksamhetsutvecklare.

RSS 2.0